+420 566 590 530
info@pal.cz
Neexistuje mnoho automobilek, jejichž kořeny zasahují tak daleko do minulosti, jako je tomu v případě značky TATRA. Kopřivnickou továrnu založil už v roce 1850 Ignác Šustala se záměrem vyrábět kočáry a bryčky. Podnik se s vývojem technologií rozrůstal a od kočárů se přes výrobu železničních vagonů dostal až ke konstrukci prvního automobilu se spalovacím motorem v roce 1897. Tento slavný vůz Präsident byl prvním automobilem v tehdejším Rakousku-Uhersku a kopřivnická továrna se stala první automobilkou ve střední Evropě. Dodnes patří do trojice nejstarších výrobců automobilů na světě.
1850
V červnu 1850 Ignác Šustala započal v Kopřivnici (Nesselsdorf) se dvěma tovaryši výrobu kočárů a bryček.
1858
Spojením s Adolfem Raškou a Karlem Moslerem vzniká firma Schustala and Comp.
1882
Zahájení výroby nákladních železničních vagónů.
1886
Počátek výroby osobních železničních vagónů.
1891
Vznik Nesselsdorfer–Wagenbau–Fabriks Gesellschaft.
1897
Stavba prvního osobního automobilu Prasident.
1898
Stavba prvního nákladního vozidla.
1903
První malá lokomotiva pro polní dráhy
1906
Zážehový motor vlastní konstrukce s rozvodem OHC, půlkulový spalovací prostor.
1907
První omnibus - typ L.
1908
První plněpohonný tahač – typ R (Jaguar).
1914
První sériová nákladní vozidla NW-TL2 a NW-TL4.
1915
První osobní automobil s brzdami na všech čtyřech kolech – typ U.
1918
Změna názvu na Kopřivnická vozovka (Nesselsdorfer Wagenbau).
1919
Poprvé název TATRA na nákladních vozech NW-TL4.
1921
Firemní značka NW nahrazena značkou TATRA.
1923
Tatrovácká koncepce automobilu – Hans Ledwinka a T 11.
1924
Tatrovácká koncepce automobilu poprvé uplatněna u těžkého nákladního vozu T 24.
1929
Poprvé vzduchové odpružení zadních náprav – T 24.
1930
Zahájení výroby nejúspěšnějšího typu středně těžkého nákladního vozu TATRA 27.
1934
Premiéra osobního vozu T 77, první sériově vyráběný osobní vůz s přísně aerodynamickou pontonovou karosérií. Vzniká letecké oddělení ve Vagónce TATRA Studénka.
1935
První trolejbus T 86. Speciální rychlíkový železniční vůz Slovenská strela.
1936
Vznik Ringhoffer TATRA, a. s.
1942
Zahájení výroby třínápravového těžkého nákladního vozidla se vzduchem přímo chlazeným vznětovým dvanáctiválcem vlastní konstrukce – T 111.
1946
TATRA národní podnik. Obnovení výroby osobních T 57 a nákladních T 111.
1947
Prototyp osobního vozu T 600 TATRAplan.
1951
Zrušení výroby železničních vozidel, specializace pouze na automobilovou výrobu.
1956
Poprvé zkrutné tyče pro pružení přední nápravy. Zahájena sériová výroba osobní T 603.
1959
Sériová výroba T 138.
1968
Sériová výroba T 813. Zahájení budování továrního polygonu.
1970
Zahájena sériová výroba T 148.
1971
Rozhodnutí RVHP o specializaci Tatry na výrobu těžkých nákladních vozidel.
1975
Ukončena výroba osobních vozidel T 603.
1982
Vyroben stotisící nákladní vůz T 148.
1983
Zahájení sériové výroby T 815.
1992
Zřízení TATRA, a. s.
1997
T 815-2 přijímá název TERRN°1.
Sériová výroba kombinovaného systému odpružení kol zadních náprav – KING FRAME. Zahájení výroby kapotového provedení těžkých nákladních vozidel T 163 (JAMAL). Ukončení výroby osobních automobilů, poslední modifikace T 700.
1999
Modelová řada speciálních vozidel ARMAX a FORCE..
2000
Vzduchem přímo chlazený motor vlastní konstrukce v emisní specifikaci Euro 3.
2002
Zakoupení duševního vlastnictví a výrobní dokumentace ROSS R 210.
2006
Vlastní motor s emisní specifikací Euro 4 SCR. T 810 pro AČR.
2007
T 815-7 ve standardní nabídce společnosti TATRA, a. s.
2008
Vlastní motor v emisní specifikaci Euro 5 SCR.
2010
Poloautomatický systém řazení převodových stupňů TATRA-Norgren. Civilní aplikace T 810 a T 815-7. Facelift modelové řady TERRN°1.
2011
Nová modelová řada TATRA PHOENIX, zahájení spolupráce s DAF TRUCKS N.V.
2013
Změna vlastnické struktury, značka TATRA se vrací do českých rukou. Březen: změna akcionářské struktury, automobilku kupuje společnost TRUCK DEVELOPMENT a.s.
Březen: změna akcionářské struktury, automobilku kupuje společnost TRUCK DEVELOPMENT a.s. Duben: změna obchodního názvu na TATRA TRUCKS a.s., stabilizace společnosti, automobilka opět v českém vlastnictví. Říjen: Start komplexní restrukturalizace společnosti.
2015
TATRA TRUCKS a.s. představila obrněné vozidlo TITUS, které vzniklo ve spolupráci s francouzskou korporací Nexter Systems. Zahájení výroby modelové řady TATRA PHOENIX Euro 6.
2017
Představení a křest limitované edice TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT ke 120. výročí zahájení výroby motorových vozidel v Kopřivnici.