Tatra

Tradice průmyslové výroby v Kopřivnici od roku 1850

Neexistuje mnoho automobilek, jejichž kořeny zasahují tak daleko do minulosti, jako je tomu v případě značky TATRA. Kopřivnickou továrnu založil už v roce 1850 Ignác Šustala se záměrem vyrábět kočáry a bryčky. Podnik se s vývojem technologií rozrůstal a od kočárů se přes výrobu železničních vagonů dostal až ke konstrukci prvního automobilu se spalovacím motorem v roce 1897. Tento slavný vůz Präsident byl prvním automobilem v tehdejším Rakousku-Uhersku a kopřivnická továrna se stala první automobilkou ve střední Evropě. Dodnes patří do trojice nejstarších výrobců automobilů na světě.

Historie a milníky

1850

V červnu 1850 Ignác Šustala započal v Kopřivnici (Nesselsdorf) se dvěma tovaryši výrobu kočárů a bryček.

1858

Spojením s Adolfem Raškou a Karlem Moslerem vzniká firma Schustala and Comp.

1882

Zahájení výroby nákladních železničních vagónů.

1886

Počátek výroby osobních železničních vagónů.

1891

Vznik Nesselsdorfer–Wagenbau–Fabriks Gesellschaft.

1897

Stavba prvního osobního automobilu Prasident.

1898

Stavba prvního nákladního vozidla.

1903

První malá lokomotiva pro polní dráhy

1906

Zážehový motor vlastní konstrukce s rozvodem OHC, půlkulový spalovací prostor.

1907

První omnibus - typ L.

1908

První plněpohonný tahač – typ R (Jaguar).

1914

První sériová nákladní vozidla NW-TL2 a NW-TL4.

1915

První osobní automobil s brzdami na všech čtyřech kolech – typ U.

1918

Změna názvu na Kopřivnická vozovka (Nesselsdorfer Wagenbau).

1919

Poprvé název TATRA na nákladních vozech NW-TL4.

1921

Firemní značka NW nahrazena značkou TATRA.

1923

Tatrovácká koncepce automobilu – Hans Ledwinka a T 11.

1924

Tatrovácká koncepce automobilu poprvé uplatněna u těžkého nákladního vozu T 24.

1929

Poprvé vzduchové odpružení zadních náprav – T 24.

1930

Zahájení výroby nejúspěšnějšího typu středně těžkého nákladního vozu TATRA 27.

1934

Premiéra osobního vozu T 77, první sériově vyráběný osobní vůz s přísně aerodynamickou pontonovou karosérií.
Vzniká letecké oddělení ve Vagónce TATRA Studénka.

1935

První trolejbus T 86.
Speciální rychlíkový železniční vůz Slovenská strela.

1936

Vznik Ringhoffer TATRA, a. s.

1942

Zahájení výroby třínápravového těžkého nákladního vozidla se vzduchem přímo chlazeným vznětovým dvanáctiválcem vlastní konstrukce – T 111.

1946

TATRA národní podnik.
Obnovení výroby osobních T 57 a nákladních T 111.

1947

Prototyp osobního vozu T 600 TATRAplan.

1951

Zrušení výroby železničních vozidel, specializace pouze na automobilovou výrobu.

1956

Poprvé zkrutné tyče pro pružení přední nápravy.
Zahájena sériová výroba osobní T 603.

1959

Sériová výroba T 138.

1968

Sériová výroba T 813.
Zahájení budování továrního polygonu.

1970

Zahájena sériová výroba T 148.

1971

Rozhodnutí RVHP o specializaci Tatry na výrobu těžkých nákladních vozidel.

1975

Ukončena výroba osobních vozidel T 603.

1982

Vyroben stotisící nákladní vůz T 148.

1983

Zahájení sériové výroby T 815.

1992

Zřízení TATRA, a. s.

1997

T 815-2 přijímá název TERRN°1.

1997

Sériová výroba kombinovaného systému odpružení kol zadních náprav – KING FRAME.
Zahájení výroby kapotového provedení těžkých nákladních vozidel T 163 (JAMAL).
Ukončení výroby osobních automobilů, poslední modifikace T 700.

1999

Modelová řada speciálních vozidel ARMAX a FORCE..

2000

Vzduchem přímo chlazený motor vlastní konstrukce v emisní specifikaci Euro 3.

2002

Zakoupení duševního vlastnictví a výrobní dokumentace ROSS R 210.

2006

Vlastní motor s emisní specifikací Euro 4 SCR.
T 810 pro AČR.

2007

T 815-7 ve standardní nabídce společnosti TATRA, a. s.

2008

Vlastní motor v emisní specifikaci Euro 5 SCR.

2010

Poloautomatický systém řazení převodových stupňů TATRA-Norgren.
Civilní aplikace T 810 a T 815-7.
Facelift modelové řady TERRN°1.

2011

Nová modelová řada TATRA PHOENIX, zahájení spolupráce s DAF TRUCKS N.V.

2013

Změna vlastnické struktury, značka TATRA se vrací do českých rukou.
Březen: změna akcionářské struktury, automobilku kupuje společnost TRUCK DEVELOPMENT a.s.

2013

Březen: změna akcionářské struktury, automobilku kupuje společnost TRUCK DEVELOPMENT a.s.
Duben: změna obchodního názvu na TATRA TRUCKS a.s., stabilizace společnosti, automobilka opět v českém vlastnictví.
Říjen: Start komplexní restrukturalizace společnosti.

2015

TATRA TRUCKS a.s. představila obrněné vozidlo TITUS, které vzniklo ve spolupráci s francouzskou korporací Nexter Systems.
Zahájení výroby modelové řady TATRA PHOENIX Euro 6.

2017

Představení a křest limitované edice TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT ke 120. výročí zahájení výroby motorových vozidel v Kopřivnici.