O nákupu rozhodla potřeba soběstačnosti při zimní údržbě

Velešovice

V okrese Vyškov se nachází obec Velešovice se svými téměř 1300 obyvateli a katastrální výměrou 6,5 km2 zahrnující mimo jiné osm kilometrů místních komunikací a chodníků i síť polních cest. Právě zimní údržba místních komunikací byla základním impulzem k pořízení nového traktoru Kioti NX5010 HST s čelní sněhovou radlicí a válečkovým sypačem.

„Technické služby v obci zajišťují zaměstnanci obecního úřadu a ty bylo třeba vybavit tak, aby nutné činnosti celoroční správy obce zvládli. Při zimní údržbě jsme chtěli být soběstační, proto byla profesionální technika nezbytná. Nejsme tak velká obec, abychom si mohli dovolit používat na každou z činností speciální stroj. Proto nám přišlo nejlepší zakoupit kvalitní traktor s dostatečným výkonem a k němu pracovní adaptéry podle aktuální potřeby,“ uvedla starostka obce Velešovice Ing. Zdeňka Šprtová.

Výběrem byli pověřeni dva ze členů zastupitelstva obce, kteří mají k technice blízko. Ti se věnovali důkladnému průzkumu trhu a navštívili několik uživatelů podobné techniky v okolí. I s budoucí obsluhou vyzkoušeli traktor Kioti, který byl k dispozici v prodejním a servisním středisku společnosti P & L ve Velkém Meziříčí. A ten nejvíce zaujal. Obsluha je s ním spokojena a na vysoké úrovni je i servisní zázemí.

 

Nejdříve zimní údržba, potom další adaptéry

Nový traktor Kioti NX5010 HST byl pořízen koncem roku 2017 a jeho prvním úkolem bylo zvládnout zimní údržbu místních komunikací. Na tu je vybaven čelní sněhovou radlicí s pracovním záběrem 2,5 metru a válečkovým sypačem pracujícím se záběrem 1,8 metru a zásobníkem s kapacitou 280 litrů.

Traktor ovšem nemusí zahálet ani po konci zimní sezóny. Pro údržbu okolí komunikací a polních cest jej ve Velešovicích doplnili příkopovým ramenem Marolin se záběrem mulčovací hlavy 80 cm.

Pro svoz bioodpadu je traktor vybaven nosičem kontejnerů. „Řešení se dvěma klecovými kontejnery umístěnými v obci, do nichž o víkendech občané ukládají bioodpad ze svých pozemků, který poté vozíme do kompostárny, je sice dražší než původně zamýšlený vlek, ale mnohem praktičtější. Ušetří nám spoustu času a zbytečných přejezdů, takže se investice časem určitě vrátí. Totéž lze říci i o příkopovém rameni. Dříve jsme okolí komunikací udržovali pouze křovinořezy a to byla celosezónní nekonečná práce, příkopové rameno je mnohem efektivnější,“ pochvaluje si Zdeňka Šprtová.

Roman Paleček