Traktory na komunální práci jako stvořené

Herálec

V obci Herálec v okrese Žďár nad Sázavou má svoje sídlo rodinná firma Izolace Vysočina Ing. Vladimíra Pospíšila. Její areál v části obce Český Herálec je pochopitelně nutné celoročně udržovat, což zvláště v zimních měsících nebývá v oblasti Českomoravské vrchoviny snadné. Proto se vždy hodí, když je k dispozici odpovídající mechanizace. Vladimír Pospíšil si vybral jako všestranné pomocníky traktory Kioti s příslušným pracovním nářadím.

„O traktory se zajímám mnoho let, některé prototypy jsem si dokonce sám doma vyrobil a byly funkční, jenže na veřejné komunikace pochopitelně vyjet nemohly. Nicméně pro potřeby naší firmy a rozsah činností, které od techniky potřebujeme, se mi zdál traktor vždy jako nejrozumnější a nevhodnější řešení,“ říká úvodem Vladimír Pospíšil.
Firma Izolace Vysočina se zabývá dodávkami izolačních materiálů i opravami a zateplováním střech nejrůznějších objektů. Část jejího areálu tedy zabírají skladovací haly a další technické zázemí, nicméně zhruba 1000 metrů čtverečních je třeba uklízet a udržovat, ať již jde o letní sečení svahů, nebo zimní údržbu zpevněné plochy a příjezdové komunikace.
 
Hydrostat mile překvapil
„První traktor Kioti jsem si pořídil v roce 2007, tedy v době, kdy ještě neměla tato značka v České republice oficiální generální zastoupení. Traktor jsem náhodou viděl, následně si vyzkoušel a líbil se mi. S hydrostatickým systémem pojezdu, kterým byl model Kioti CK 30 HST vybaven, jsem do té doby neměl vůbec žádné praktické zkušenosti, ostatně ty měl u nás před dvanácti lety málokdo. Ale mohu říci, že hydrostat mě velice mile překvapil. Traktor s výkonem motoru 30 koní perfektně zvládal zimní údržbu areálu v agregaci se sněhovou čelní radlicí i sněhovou frézou, dobře pracoval s mulčovačem, špalíkovačem i čelním nakladačem. Pro komunální práce se mi hydrostatický systém pojezdu zdá ideální. Pochopitelně v tahu zvláště v kopcovitém terénu má takto vybavený stroj svoje omezení. První traktor Kioti u nás pracoval 12 let a za tu dobu neměl zásadní poruchu a nenechal mě nikdy na holičkách. Kromě drobných oprav chladiče a těsnění poničeného po nárazu do obrubníku si nemohu vzpomenout na žádné konkrétní závady,“ shrnuje Vladimír Pospíšil letité zkušenosti s prvním používaným zástupcem značky Kioti. 
 
Malý zarputilý buldog
Traktor CK 30 HST byl opatřen kabinou, a toto řešení při údržbě zeleně areálu a časté jízdě mezi stromy příliš nevyhovovalo. „Potřebovali jsme nižší stroj s lepší stabilitou, protože některé svahy, o které se staráme, jsou skutečně extrémní. V roce 2010 jsem tedy zakoupil menší model CK 22 HST. To již měla značka Kioti v České republice výhradní zastoupení. Firma P&L, která mi tento traktor nabídla, má svoje středisko nedaleko ve Žďáru nad Sázavou a zajišťuje kromě prodeje samozřejmě i záruční a pozáruční servis. Stroj bez kabiny je opět s hydrostatem, kterému jsem v tomto případě zůstal věrný. U traktoru primárně určenému k agregaci s mulčovačem, jsme rozšířili rozchod kol a snížili jeho těžiště. Tuto úpravu jsme si mohli dovolit, traktor na veřejné komunikace nezajíždí, pohybuje se pouze po areálu, maximálně jej snadno převezeme na některou ze staveb, kde realizujeme svoje zakázky a kde může pomoci při transportu materiálu. Jde o výkonný model s velkou výdrží, který si poradí i v hodně strmých svazích a s poruchou jsem se u něj ještě nesetkal,“ popisuje Vladimír Pospíšil nasazení druhého traktoru Kioti.
 
Třetí, výkonnější model
Nebývá to sice v posledních letech každoročním pravidlem, ale jsou zimy, které jsou na Vysočině na sněhovou nadílku velice štědré. A větší množství nahrnutého sněhu již starší traktor s výkonem motoru 30 koní a přeci jen subtilnější konstrukcí úplně snadno nezvládal. „Leccos dokázal, ale vše má svoje hranice. Proto jsme jej letos v létě vyměnili za nový výkonný model Kioti DK 6010. Dalo by se říci, že jde o největší traktor Kioti z kategorie těch malých do 3,5 t, na jehož ovládání mi stačí moje řidičské oprávnění. Oproti těm předchozím jde o podstatně výkonnější stroj, který je tentokrát opatřen mechanickou převodovkou. Důležitý rozdíl je též ve výbavě elektronikou, která je zde jednoznačně na vyšší úrovni. Pokrok v tomto směru zřejmě nejde zastavit, ale mě jako uživatele elektronika do jisté míry limituje, byť v lecčems pomáhá. Tak zvaně na koleně již stroj neopravím a obsluhovat jej také nemůže kdekdo. Elektronický systém hlídá rizika závad a někdy se může stát, že traktor vypoví poslušnost tam, kde by starší model bez elektroniky ještě normálně pracoval. Závislost na profesionálním servisu tedy postupem doby roste a je absolutní,“ konstatuje Vladimír Pospíšil.    
 
Tři stroje stejné značky, to už je argument
Nicméně, jak uvedl Vladimír Pospíšil, servis společnosti P&L pracuje na výbornou. „V případě potřeby přijede servisní technik nejdéle do dvou dnů a problémy nejsou ani s potřebnými náhradními díly, které jsou stále dostupné. Na trhu jsou samozřejmě cenově zajímavější traktory obdobných základních technických parametrů a pracují dobře, dokud se nic nepřihodí, jelikož odpovídající servisní zázemí jim většinou chybí a uživateli mohou nastat potíže. To se v případě traktorů Kioti nestane. A o jejich kvalitě svědčí i fakt, že nejstarší model, který jsme letos v létě prodávali, vypadal po 12 letech jako nový, i když svoje motohodiny odpracované měl. Z mojí zkušenosti jde o obratné stroje vhodných rozměrů i hmotnosti, které jsou jako dělané pro nasazení v komunálních službách. Ostatně i v několika okolních obcích se inspirovali a traktory Kioti zde celoročně využívají,“ uzavírá Vladimír Pospíšil, který si nejnovější traktor s výkonem motoru 60 koní nadělil k letošním šedesátinám. Nabídka jihokorejských traktorů zatím končí modelem s výkonem 110 koní, takže i k dalším kulatinám může být postupně z čeho vybírat...
 
Univerzální kompaktní traktor
Model DK 6010 s výkonem tříválcového dieselového motoru s přímým vstřikováním common rail 60 koní a mechanickou převodovkou umožňující řazení 16 rychlostí pojezdu vpřed i vzad se řadí mezi univerzální kompaktní traktory velice dobře využitelné v technických službách i při lehčích pracích v zemědělských provozech. Traktor zaujme moderním designem, výkonem i obratností s možným připojitelným pohonem všech kol. Díky funkci Bi-speed dosahuje poloměru otáčení 2,65 m. Standardní řízení s posilovačem minimalizuje úsilí potřebné pro ostré a opakované zatáčení. Volant se nakloní jednoduchým stisknutím páky, což umožňuje snadné nastavení podle potřeb obsluhy. Maximální zdvihová síla zadního třibodového závěsu (1717 kg) předurčuje traktor k náročným pracím. Hydraulické čerpadlo o výkonu 55 l/min je dostačující i pro náročné práce. V kabině nechybí ani ergonomicky nastavitelné odpružené sedadlo umožňující obsluze řídit v pohodlí bez ohledu na typ práce.

Roman Paleček