Dva nové zimní sety a sypač navrch

Žďár nad Sázavou

Především stavebními pracemi se zabývá firma ing. Josef Pitka – STAKO ze Žďáru nad Sázavou. Významnou a dlouhodobou částí její činnosti je také celoroční údržba komunikací ve městě. Zejména o této problematice a používané technice (včetně nových přírůstků) jsme s Josefem Pitkou hovořili.

Každého asi napadne, proč má na starosti práce takového rozsahu soukromý subjekt a ne městská společnost. Důvod je prostý: více než dvacetitisícový Žďár nad Sázavou, ležící na Českomoravské vysočině na pomezí Čech a Moravy, nemá vlastní technické služby a řeší tuto problematiku formou zakázek pro najaté subjekty. Jedním z významných partnerůměsta je právě STAKO.
Traktory i nosiče
„Máme na starosti zimní údržbu a úklid všech komunikací a chodníků ve Žďáru nad Sázavou. Vesměs se jedná o pluhování a posyp včetně toho preventivního v případě, že hrozí náledí,“ říká Pitka.„Kartáče se v našich klimatických podmínkách moc neuplatní.  Nasazujeme je pouze v případě, že je nízká vrstva suchého sněhu, což nebývá často. Pečujeme o zhruba 75 kilometrů vozovek a 70 kilometrů chodníků,“ prozrazuje.

Na úklid sněhu z vozovek používá STAKO  traktory, konkrétně starší a stále spolehlivé Zetory v agregaci se zadními radlicemi. Z další techniky  pomá hají vozy Multicar a jim podobné, které se uplatní především v omezených prostorech, například na sídlištích mezi parkujícími automobily, kde může hrozit nebezpečí jejich poškození. Zkrátka tam, kam se větší technika nevejde.
Jedná se o multikáry M 25, M 26 a nosič nástaveb Magma. Velkou techniku zastupuje sypač na Škodě 706, který přichází ke slovu ve výjimečných, kalamitních případech. Hlavní tahy a cesty, kudy jezdí městská hromadná doprava, se ošetřují chemicky s pomocí soli, jinde přichází ke slovu písek nebo kamenná drť. Úklid po zimní údržbě zajišťuje podvozek Iveco Eurocargo s nástavbou Johnson, vozy ČICHO a IFA se zametací nástavbou.
Pro údržbu širších chodníků společnost STAKO značku neměnila a loni v listopadu si po dobrých zkušenostech s modelem CK22 pořídila od stejného dodavatele dva zimní sety v podobě traktorů Kioti CK2810 s radlicemi a sypači. Jedna souprava se uplatní při údržbě Žďáru nad Sázavou, druhá působí v nedalekém Novém Veselí. Nové malotraktory pomáhají především při zimní údržbě, ale STAKO uvažuje o jejich celoročním využití například s přívěsem při transportu materiálu a nářadí.
Kompaktní traktory Kioti CK2810 mají silný, ale přitom úsporný a ekologický dieselový tříválec Kioti o výkonu 28 koní a hydrostatickou (HST) nebo manuální (M) převodovku. Vyznačují se především zúženým tvarem kapoty, kompaktními rozměry, příznivou hmotností (váží něco málo přes 1000 kg), přehlednou přístrojovou deskou, snadnou obsluhou, údržbou a díky ergonomické kabině vysokým pohodlím obsluhy.
Hydraulické čerpadlo „dává“ až 42,9 litrů oleje za  minutu, což  představuje jeden z největších výkonů ve své třídě. Pro ovládání nářadí slouží multifunkční joystick. Modely CK2810 se uplatní hlavně v komunální sféře, zemědělství, lesnictví, zahradnictví a příbuzných oborech.
Zimní sety zahrnují kromě samotného traktoru čelní hydraulická ramena ECO se zdvihem břemena o hmotnosti až 750 kg, natáčecí rovnou radlici s gumovým břitem o maximální šířce záběru 150 cm a nesené rozmetadlo Roki na 150 litrů posypu. Pohání ho zadní vývodový hřídel a šířku rozhozu lze regulovat od 1,5 do 8 metrů.