Nová generace překládacích vozů GTW 210 a GTW 300

V roce 2001 uvedl BERGMANN na trh překládací vůz GTW 21 (ložný objem 21 m³) a od té doby pokračoval neustálý vývoj překládací techniky. V menším segmentu vozů s jednodušší výbavou následoval vůz GTW 25 s ložným objemem 25 m³ a v letech 2013 a 2015 velké překládací vozy GTW 430 (ložný objem 43 m³) a GTW 330 (ložný objem 33 m³) s výrazně vyšším překládacím výkonem a bohatým přídavným vybavením pro službaře a velké podniky.
Vzhledem k tomu, že menší podniky a podniky v oblastech s menšími pozemky používají i překládací vozy s menším ložným objemem, představil BERGMANN na veletrhu Agritechnica 2019 novou generaci vozů GTW 210 (jednonápravový) a GTW 300 (tandem), které nahrazují řadu vozů GTW 21/25. U inovovaných strojů je na první pohled patrný nový design bunkru, který byl přizpůsoben dvěma velkým modelům. Vedle toho bylo do nové generace řady GTW začleněno také mnoho technických novinek a vylepšení. GTW 300 bude nyní k dispozici pouze s připojením do dolního závěsu a 4tunovým svislým zatížením, což znamená přípustnou celkovou hmotnost při jízdě na veřejných komunikacích 22 tun a ještě efektivnější nasazení vozu díky možnosti většího užitečného zatížení. Na poli může být celková hmotnost vozu až 30 tun. U modelu GTW 210 lze volit mezi připojením do horního závěsu (svislé zatížení 2 t) nebo dolního závěsu (svislé zatížení 3 t). U podvozku GTW 300 je jako volitelná výbava nabízena řízená zadní náprava. Její použití vede ke zlepšení jízdních vlastností překládacího vozu na silnici a zlepšuje jeho manévrovací schopnosti. Jádrem nové generace vozů je plně svařovaný zásobník s povrchem, na kterém se nikde nemůže usazovat přepravovaný materiál. Ložný objem GTW 210 je 21 m³. Zásobník GTW 300 pojme v základním provedení 25 m³ a s nástavci bočnic 30 m³. Oproti předchozímu GTW 25 se tak ložný objem zvýšil o cca 5 m³.

Velkou novinkou u zásobníku je možnost vybavit ho systémem děleného zásobníku tzv. TwinBunker pro plnění secích strojů. Jedná se o rozdělení zásobníku napříč ke směru jízdy příčkou na dvě komory (u GTW 210 v poměru 50/50, u GTW 300 v poměru 40/60). Jedna komora zásobníku tak může být využita pro osivo, druhá pro hnojivo. Aby se dala cíleně vyprázdnit pouze jedna z komor, bylo rozděleno také dávkovací zařízení. Zatímco se jedna komora vyprazdňuje, druhá je zcela uzavřena. Pokud je GTW 210 nebo GTW 300 nasazen jako překládací vůz při sklizni obilí nebo zrnové kukuřice, obě části dávkovacího zařízení se spojí dohromady a obě komory se otevírají nebo uzavírají najednou. Jsou-li obě komory zcela uzavřeny, může se vyprázdnit jak překládací, tak i podávací šnek, aniž by se přes dávkovací zařízení v zásobníku dostával do šneků další materiál. Překládací vůz se tak může částečně naložený pohybovat z pole na pole. Na přání může být zásobník opatřen zakrývací plachtou, která chrání naložený materiál před povětrnostními vlivy a zabraňuje ztrátám naloženého materiálu během jízdy. Zatímco dříve musel řidič při zatahování krycí plachty vylézt na plošinu v zadní části překládacího vozu, u nové generace vozů to může provést pohodlně ze země pomocí kliky umístěné na zadní straně překládacího vozu.
U samotného překládacího ústrojí nových modelů GTW se nic nezměnilo, byl převzat osvědčený systém s předchozí řady GTW. Podávací šnek obou modelů GTW má průměr 350 mm, překládací šnek 400 mm. Provedení podávacího šneku s proměnlivým stoupáním šnekovnice je jedinečné, BERGMANN ho u všech svých překládacích vozů používá už od zahájení výroby překládacích vozů v roce 2001. Výhoda proměnlivého stoupání (od zadní části zásobníku směrem dopředu se zvětšuje) spočívá v tom, že naložený materiál proudí do podávacího šneku rovnoměrně v celé délce zásobníku. Zásobník je tak vyprazdňován rovnoměrně a minimalizuje se lámání zrn v přední části zásobníku. Vyprázdnění ložného objemu 21 m³ trvá cca 2,5 minuty, v případě 30 m³ cca 3,5 minuty. To odpovídá vykládacímu výkonu okolo 400 t/h.
U menších modelů překládacích vozů dosud nebylo možné mít vážicí zařízení. Nyní lze oba modely na přání vážícím zařízením vybavit. Průměrná přesnost vážení je velmi dobrá, pohybuje se na úrovni +/- 1%. Na přání lze dodat také automatickou evidenci překládaného množství. Vážicí zařízení s automatickou evidencí překládaného množství výrazně zjednodušují řidiči a službaři dokumentaci a vyúčtování. Překládací vůz se ovládá pomocí řídicích jednotek traktoru. Pro přesné překládání naloženého materiálu na přepravní vozidlo nebo do secího stroje lze překládací vůz na přání vybavit hydraulicky ovládaným prodloužením výsypníku.